APRILVÄDER??

ja man kan nästan tro det, ömsom sol och ömsom häftiga skurar, men nu har det faktiskt blivit mer av solen.
Lite skillnad mot igår, när Peppe och jag gick till Konsum och köpte kålrötter till rotmoset. Det blåste med ett iskallt duggregn som stack i ansiktet.


Kebba och regnjacka var outfitten,


Peppe sitter och tycker synd om sig, men tack vare regntäcket så blev han inte så blöt. Men dags att gå in i värmen tycker han.
Sen drog jag på ugnen och bakade en jättegod äppelkaka, den måste ni bara prova, så saftig och god blir den.

                 ÄPPELRUTOR MED KNÄCKTOSCA:

150 g smör el marg
3 dl socker
3 ägg
4 dl mjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1 1/2dl vaniljsås  (gör 2 port som står på paketet)
2 äpplen
GLASYR:
75 g smör el marg
1 1/2 dl farinsocker

1.Sätt på ugnen 175 grader. Smörj och bröa en lite långpanna, ca 22x32 cm.
2.Rör matfettet och sockret vitt och poröst. Tillsätt äggen ett i taget och rör emellan.
3.Sikta ner mjölet och bakpulvret. Tillsätt sist vaniljsåsen och rör varsamt smeten slät.
Bred ut smeten jämt i formen.
4.Skala kärna ur och skär äpplena i tunna klyftor. Stick ner klyftorna jämt i smeten.
Grädda i ca 30 min.
5.Smält matfettet till glasyren och blanda med farinsockret i en kastrull medans kakan gräddas.
6.Ta ut kakan  och höj temperaturen till 200 grader. Strö över den smuliga sockerglasyren och sätt in kakan i mitten av ugnen.Grädda ytterligare i ca 10 min eller tills ytan blivit knäckig och gyllenbrun.
Låt kakan svalna och skär sedan i rutor.




Kommentarer
Postat av: Susanne P

Visst är vädret ombytligt!!

Ena stunden är det soligt och i nästa så skiner solen...

Ett nytt recept! Yippi!! Jag som ÄLSKAR äppelkakor!

Tack. Den ska bakas till helgen.

Kram

2010-09-15 @ 19:11:59
URL: http://www.susannep.blogspot.com/
Postat av: Ove "Gasfoot"

Hejsan Marita!



Tack för din hälsning i min gästbok. Det var trevligt att höra något från dig.

Ber om ursäkt om jag hamnat på fel ställe i din blogg, men jag är inte så kunnig vad gäller bloggsidor.

Har höst här uppe i Norrbotten och bara väntar att snön skall komma. Förra året kom första snön den 28 september. Men snön får gärna hålla sig borta!

Saknar väldigt mycket Din hemsida!



Ha det gott hela familjen!



Ove ”Gasfoot”.

Hejsan Marita!



Tack för din hälsning i min gästbok. Det var trevligt att höra något från dig.

Ber om ursäkt om jag hamnat på fel ställe i din blogg, men jag är inte så kunnig vad gäller bloggsidor.

Har höst här uppe i Norrbotten och bara väntar att snön skall komma. Förra året kom första snön den 28 september. Men snön får gärna hålla sig borta!

Saknar väldigt mycket Din hemsida!



Ha det gott hela familjen!



Ove ”Gasfoot”.

2010-09-15 @ 19:31:25
Postat av: Ove "Gasfoot"

Förlåt! Något gick tydligen fel? Det blev dubbelt! Varför? Vet ej!



Kram.

2010-09-15 @ 19:35:16
Postat av: Sita

Tänk om jag vetat det, hade vi kommit o fika när vi åkte från Biltema. Ha det gott. Imorgon börjar jag jobba. Kramar

2010-09-15 @ 19:37:24
URL: http://siitasblogg.blogspot.com
Postat av: Janne

Vad bra att Peppe gick till Konsum och handlade. Klok hund du har !!

2010-09-15 @ 20:27:06
URL: http://jannesblog.wordpress.com/
Postat av: Mia systeryster

Haha, vi hade samma outfit idag;)

Vad god den lät din äppelkaka, den kanske man borde baka i helgen=D Kram

2010-09-15 @ 20:54:48
URL: http://systerystersdagbok.blogg.se/
Postat av: Roggan

Det hade inte varit dumt med äppelkaka. Men visst då hade mitt blodsocker varit i taket. Han är så söt Peppe där han sitter. Kramiz


Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0