Den där damen?

när yngre män,ja eller killar säger "varsågod damen" damen kan gå före i kön eller har "damen klubbkort"?
Nej det har jag inte, men ett dåligt humör kanske,hmm...så skäms jag lite.
För det är ju med all artig välvilja  detta "damen " uttalas (hoppas jag), men det hjälper liksom inte
.
Jag kan bara inte med det,än. I början sneglade jag förvirrat över axeln,och förväntade mig att se den där kvinnan som måste stå nånstans i närheten och utstråla nån slags damighet.Men det var ju alltid jag,och bara jag.
Vad betyder då dam?
I synonym-ordboken står det:
Dam: kvinna av börd,madame,fru, tant, bordsdam,danspartner,kjoltyg.
Vadå? Bördig ja från Närkesslätten med inslag av norrländskt blod,
Madame,va, vem då?
Fru,ja ok då,
Tant,tss. det kan nån annan vara,
Danspartner ok men utan taktkänsla,
Kjoltyg äger jag inte många meter av.
Inte så mycket klokare av det blir man.
Men ordet är negativt laddat i mitt huvud,helt klart.
Fast ibland kan man få lite guldkorn i vardagen.
Ni vet såna där unga hurtiga killar som står och hänger vid en provisorisk monter med logga från nåt telefonbolag på.
Dom som vill att man ska byta abonemang.
Häromveckan stod dom i en mataffär jag brukar handla i.
Jag klistrade på mig min "ser och hör inte min" och gjorde mig beredd att snabbt stega förbi dom båda sprethårig killarna i 20-årsåldern.
" Hallå ursäkta, men vad har fröken för mobilabonemang"? tjoar den ena.
Halleluja! Jag var beredd att byta både abonemang och mobil och kanske ge honom en puss på kinden,hi,hi...
Tänk att sånt kan lyfta ens dag betydligt.
Ingen snö i sikte än,men det blåser svinkallt. Det är bara att dra på sig varma kläder och ge sig ut.
Vi ses till fikat...
Haaa de.....

betty-desi-glitters-751


Kommentarer
Postat av: sannof

Ja damer är vi väl allihopa mer eller mindre... tur man inte kallas för tant ännu..=) ha det gott vännen och klä dej varmt blåser riktiga is vindar här hos mej..=)

2010-11-09 @ 09:24:57
Postat av: Sussi

Fröken låter mycket bättre.. ;)

Håller med om att dam är lite negativt. Varför inte bara säga ni eller du. Fungerar jättebra!!

Så det blev inget nytt abbonnemang då? ;)



Kramisar

2010-11-09 @ 09:57:06
URL: http://allt-om-inget.bloggagratis.se
Postat av: Caroline

Jag brukar stänga av hörseln när jag ser dessa telefonabb-försäljare, man kanske ska lyssna lite på dem nästa gång så kanske man får höra en komplinmang ;)



Ha en fin dag!

2010-11-09 @ 10:10:00
URL: http://barbaskon.blogspot.com
Postat av: ansepanse

tänk vad ett litet ord kan göra :D här snöar det

ha det gott - kramar

2010-11-09 @ 10:33:20
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: Roggan

Tycker de står och säljer telefoner vart man än går. Kramiz

Postat av: carina

Ja, dessa försäljare står överallt tycker jag.Och i bland brukar även telia ringa hem.Tycker att sådant är så jobbigt :(

Man det måste vara trevligt att få en sådan komplimang :)

Kram och ha en fin dag!

2010-11-09 @ 11:46:55
URL: http://Izors-blogg.blogspot.com
Postat av: Hebbe

Ja samma skitväder här,,Klura på du..Haé Kram.

2010-11-09 @ 11:58:53
URL: http://www.metrobloggen.se/boda
Postat av: Yvonne

Du har fått det busvädret som de varnade för imorse.

För mej är ordet fruntimmer ett laddat ord Och jag blir arg när de säger hon där!Kram!

2010-11-09 @ 12:14:45
URL: http://metrobloggen.se/skaningen
Postat av: Janne

Är man över 50 så är man DAM eller TANT. Så är det bara det är bara att gilla läget Tant Mitha. Du kan inte besegra åldrandet det är redan flera som försökt.

2010-11-09 @ 12:16:38
URL: http://mingungstol.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0